Radioprogram

Hej!

Vill bara skriva ner lite grann om att min media klass har gjort en radioprogram ikväll! Det är om trygghet i Gällivare. Du kan höra det nu på dator eller mobil här! Den är länken som står högst upp till vänster sidan som heter “Media” med dagens datum. Det också spelar i nu på Gällivare radio tills 7.00 imorgon bitti. Jag kommer i och pratar runt 24 minuter punkt om du undrar, men om du lyssnar till helt så vet du det själv. Programmet är lite mindre än en timme långt!

Kvällens program var andra av 3 som kommer att spelar i på Gällivares radio. Klassen samarbetad med Face of Gällivare och programmera innehåller hur människor som bor i Gällivare känns om olika ämnen. Sagt att i kvälls program var om trygghet i Gällivare och om människorna hit känns trygg eller inte och varför. Förra veckans var också om trygghet men i en annorlunda set. Det var mer om om man kan vara själv! Nästa veckans program innehåller om man vill bo hit eller flytta härifrån, och positiv och negativ sakerna om!

Jag tycker att det var en riktigt kul uppleva att kunna göra det här! Tror att vi alla där var lite nervos på början men som tiden gick blev det mer lugnt! Jag önskar bara lite att jag visste mer precist vad jag ville säga! Men att skriver ner något och läser exakt från det var nåt som vi inte vill ha gör! Så det var ju naturellt och jag åtnjöt nög att prata i svenska på radio även om jag gjort lite fel. Det är säkert att jag kan skriva svenska bättre än tala men det bara menar jag måste jobbar ju med det lite mer!

Andra anledningen som jag tycker det var kul var eftersom vi som är eleverna jobbat helt av oss själva på det här (okej med lite hjälp med från vår lärare, men det är ju normallt). Vi jobbat på programmera för ungefär en månad. Vi kommit på ämnen och alla vi ska pratade om. Min grupp själva hållt på med intervjuer med polis, Gällivare kommun, och eleverna på välkommaskolan. Vi valt musik som vi spelade i. Fixat till intervjuerna, typ klippt ut delar som behövs inte och pauser.

Vi gör inte så här i USA. I skola där, lära du mesta från böcker. Jag känns som i svenska skolar gör ni mer praktiskt saker typ det här radioprogram vi kört med ikväll! Det är mer riktigt situationer som ni är en del av, som händer utanför skolan. Du är inte instängd i skolan du få göra kul grejer i omgivningar, inte bara läsa från en bok. Jag tycker att den här stil av skolsystem lära man mer eller iaf grejer som är mer viktig till livet.

Så ja! Lyssna i om du vill! Inlägget visade sig inte som kort lite bit som jag tänkt att lägga i. Men det är alltid så för mig, eller hur? Jag kan inte endast skriva lite grann!

If you speak English and are still interested in reading this post about the radio program my class has done, feel free to read it in English here. It has been translated there through the Google translator. Not only is it more work for me to type it in both Swedish and English, it also makes the post very long! So sorry, hope the translator works good enough. Also the radio program is in Swedish, just a heads up! 🙂

 

 

9 thoughts on “Radioprogram

  1. It must have been really cool to do this activity.
    I’ve always been curious about working in radio. Being inside a sound to talk and think how will people are feeling my message room.
    In Gällivare many security problems? I think not. What should then be the problems?

    1. It was very cool! Of course you know that Gällivare is a very small town, so there are not many security issues at all! Everyone feels very safe and secure here for the most part! So there are really no problems at all

  2. Could you do a post about the differences between school in Sweden and School in America? Could you maybe also include how you adjusted to it?

    1. Yes, of course! I’ve been meaning to do this school post for awhile, but kept putting it off.. Will get on it and hopefully post it sometime this week 🙂

  3. Hej! Jag heter Tilda och jag kommer från Jönköping i Sverige. Just nu är jag utbytesstudent i Spanien (eller ja, jag åker tillbaka om två veckor ungefär), och jag var nyfiken på om det var några utbytesstudenter från andra länder i Sverige just nu, och hittade din blogg. Jag är imponerad av din svenska, både när du skriver och när du pratar!! Bra jobbat! Kunde du någon svenska innan du kom hit eller har du lärt dig så bra under ett år? 🙂

    1. Hej! Vad kul att höra från en utbytesstudent! Ja asså, mest åker ju snart, typ slutet av juni som du. Dock där finns jättemånga Rotary utbytesstudenter som ska vara kvar till slutet av juli och flera som är från Australien som stannar till januari! Jag vet ingen i Jönköping men säkert finns i närheten! Vi har en Facebook grupp för alla utbytesstudenter från alla organisationer i Sverige. Jag kan lägga dig till den, om du vill!
      Jag kunde ingen svenska när jag kommit hit i augusti, så jag har lärt mig bra här under denna år!
      Tack så mycket för din snäll kommentar! 🙂

  4. Jaha, vad länge vissa stannar.. Ifrån min organisation är jag den som åker hem sist tror jag.

    Du har verkligen lärt dig mycket på ett år!!

    Lägg gärna till mig i gruppen på Facebook om du vill! Jag heter Tilda Alnervik. 🙂

Leave a Reply

